Hiduplah Dengan Cabaran

Assalamualaikum w.b.t…

Apa khabar para pembaca yang budiman? Semoga dalam rahmat Allah Yang Maha Luas.

Sungguh lama tidak menulis artikel. Terasa rindu untuk berjumpa dengan pembaca bagi mencoretkan sesuatu.

Setiap hari, kita didedahkan dengan pelbagai idea yang bernas dan hebat. Hanya kita perlu sedar dengan kehadirannya sahaja. Malah, mengikut kajian, kita didedahkan dengan 2 idea yang baik pada setiap hari. Dengan idea ini, mungkin kita mampu mengubah seluruh kehidupan kita. Maka, hargailah idea yang datang. Catat dan kembangkan serta praktikkan dalam kehidupan seharian.

Hidup ini penuh cabaran dan dugaan.

Itu tajuk dan perkongsian saya buat kali ini. Pasti, anda bersetuju dengan saya bukan? Anda juga berhadapan dengan hal yang sama. Iaitu berhadapan dengan cabaran dan dugaan.

Saya mula terasa diri ini sentiasa dicabar dan diuji ketika bermulanya hari saya di tanah air. Banyak permintaan daripada masyarakat yang terlalu besar buat insan kerdil ini untuk menggalasnya.

Cabaran pertama datang apabila diminta menjadi imam terawih di kampung saya. Saya bukanlah seorang hafiz al-quran. Malah, banyak hafalan yang sudah dihafal, hilang entah ke mana. Namun, diri ini juga yang ditolak ke depan. Terkapai-kapai mengulang hafalan yang lepas.

Cabaran kedua menjelma apabila berlaku perbalahan di kalangan ahli jemaah surau tersebut yang menginginkan saya menjadi imam di sana sepanjang solat terawih walhal sudah ada imam yang tetap sebelum ini di surau tersebut. Hal ini menyebabkan saya tersepit antara memenuhi kehendak ahli jemaah surau dengan menjaga hati imam tersebut. Namun, saya menolaknya dan menjauhkan diri sedikit supaya keadaan menjadi tenang kembali. Alhamdulillah, ikhtiar saya berjaya.

Begitulah, cabaran yang saya tempuhi di bulan Ramadhan yang lepas. Memang perit tetapi suatu kenangan yang indah buat saya sebagai seorang pemuda. Selepas Hari Raya Aidilfitri, banyak cabaran juga yang mendatang terutama berkaitan dengan kenduri kahwin. Saya menjadi “jung kaka” atau pekerja bagi majlis kesyukuran kakak saya dan sepupu saya. Memang penat dan meletihkan.

Saya tidak bertujuan menyebutkan semua cabaran yang saya hadapi, namun saya bercadang untuk menerangkan persediaan kita berhadapan dengan cabaran.

Cabaran Adalah Lumrah Kehidupan

Kita perlu ingat, cabaran adalah lumrah kehidupan. Ianya suatu keperluan dalam hidup. Seperti garam dalam masakan. Tanpanya, masakan menjadi tawar dan tidak berselera untuk dimakan. Begitulah kehidupan. Kita perlu berhadapan dengan cabaran. Apabila kita mempunyai mindset ini, kita akan sentiasa bersedia menghadapi cabaran kerana kita telah menjangkakannya.

Setiap perkara yang kita telah jangkakannya, kita akan mampu berhadapan dengannya. Salah satu cara untuk menyedari cabaran di hadapan adalah dengan membuat perancangan dan tahu asam garam kehidupan orang-orang yang lebih tua.

Realitinya, kita sering terlepas pandang 2 hal ini. Membuat perancangan hidup kita dan bertanya pengalaman orang-orang tua. Apabila kita tidak mementingkannya, hidup kita tidak terurus dan tiada hala tuju. Penuh sia-sia.

Bina Cabaran

Selain bersedia menghadapi cabaran, kita juga perlu membina cabaran sendiri. Bagaimana membina cabaran? Buat apa kita menyusahkan diri sendiri? Tentu ini yang akan dipersoalkan oleh kalian bukan?

Memang benar. Kita perlu hidup dalam cabaran dan tekanan yang mampu dikawal. Ingat, tekanan yang mampu dikawal. Bukan, cabaran yang tak terkawal. Nanti, gila jadinya.

Dengan kata mudahnya, kita keluar daripada zon selesa. Contoh yang mudah, anda seorang pelajar perubatan. Tentu sekali, anda akan menumpukan diri kepada pelajaran ini sahaja tanpa memikirkan bidang-bidang lain. Itu dinamakan zon selesa atau confort zone. Anda perlu keluar daripada zon ini. Anda perlu tahu juga bidang-bidang yang lain secara umum. Apabila anda keluar dan mendalami bidang lain, itu bermakna anda telah keluar daripada zon selesa anda. Tahniah, diucapkan!

Itulah contohnya. Walaupun penat, anda akan berasa manis di penghujungnya. Banyak perkembangan yang baik yang anda akan rasai selepas peng’hijrahan’ tersebut.

Saya juga mengalami hal yang sama. Saya seorang pelajar jurusan agama dalam bidang fiqh, tetapi dalam masa yang sama saya begitu berminat dengan pendidikan kewangan dan perubatan alternatif seperti rawatan resdung, berbekam dll. Banyak perubahan yang saya alami daripada sudut sikap dan cara berfikir. Memang sungguh bermakna penghijrahan ini. Selain itu, ia juga memberi kesan positif di dalam bidang yang saya dalami iaitu fiqh. Kita boleh berfikir dengan pelbagai dimensi.

Baiklah kawan-kawan yang budiman. Sekadar itu dahulu perkongsian saya buat kali ini. Semoga kalian tidak jemu bertandang ke ‘teratak’ yang serba kekurangan ini.

Selamat Berhijrah Ke Zon Cabaran Dan Dugaan!

 

Arrazi

22.09.2012

UIA Gombak Selangor.

One thought on “Hiduplah Dengan Cabaran

  1. Dengan kata mudahnya, kita keluar daripada zon selesa. Contoh yang mudah, anda seorang pelajar perubatan. Tentu sekali, anda akan menumpukan diri kepada pelajaran ini sahaja tanpa memikirkan bidang-bidang lain. Itu dinamakan zon selesa atau confort zone. Anda perlu keluar daripada zon ini. Anda perlu tahu juga bidang-bidang yang lain secara umum. Apabila anda keluar dan mendalami bidang lain, itu bermakna anda telah keluar daripada zon selesa anda. Tahniah, diucapkan!

Leave a Reply

