Cerpen Cinta Syurga Bab Pertama

Bab Pertama

Sesi Pengajian Yang Baru

5 bulan kemudian

“Assalamualaikum Man” sapa Aiman yang baru melihat kelibatku di kampus pada pagi itu. “Waalaikumussalam, eh engkau Aiman” jawabku sedikit terkejut dengan kehadirannya itu. Aiman merupakan rakan sepengajianku di Bidang Pengajian Islam. Seangkatan dengan kami beberapa pelajar yang lain yang jumlahnya 10 orang. Semuanya datang daripada negeri yang berbeza-beza. Aiman berasal dari Negeri Sembilan. Seorang yang ceria dan peramah. Aku suka dengan perangainya itu.

“Macam mana Man, sudah tasjil dah?” tanya Aiman kepadaku. “Belum lagi Aiman. Syarifah tu asyik takde je kat pejabat. Asyik aku datang je, mesti dia takde. Makan gaji buta » rungutku sambil mendengus. Syarifah merupakan pegawai yang menjaga kaunter di pejabat kampus. Segala urusan pelajar yang berkaitan dengan pendaftaran mesti melaluinya.

« Biasalah orang Arab » Aiman mengangkat kedua-dua belah tangannya sedikit. Aku tersenyum melihat reaksinya itu. Kami beredar ke dalam kampus. Sebentar lagi, pelajaran usul fiqh akan bermula. Pelajaran pertama pada semester kedua ini.

Sambil berjalan ke kelas, aku mengelamun seketika. Aku mengimbau kembali peristiwa-peristiwa yang berlaku di semester pertama. Semuanya pahit. Semuanya berliku-liku. 17 subjek dalam satu semester merupakan pengalaman yang tidak dapat dilupakan. Seawal jam 7.30 pagi, aku sudah mula melangkah ke university dan pulang sebelum maghrib. Itulah rutinku setiap hari kecuali hari Ahad. Kepenatan dan kelelahan sudah menjadi asam garam dalam hidupku di semester pertama.

Pelajar-pelajar Arab, ramai yang memberontak dengan sistem baru ini. Semuanya tidak mampu. Ada di kalangan mereka yang tinggal jauh di pendalaman. Setiap hari menunggu seawall jam 6.30 pagi bagi mendapatkan bas untuk datang ke kampus. Apabila pulang. Mereka sekali lagi terpaksa menunggu hamper satu jam untuk mendapatkan bas. Aku kasihan melihat nasib mereka.

…………..

« Man, kau tak berkenan dengan perempuan Arab ? » duga Ahmad Ali. Ali juga sama denganku dalam bidang dan tahun pengajian. Dia berasal dari Negeri Perlis. Suka menyakat orang dan bergurau.

“Isyh, kau ni Li. Belum habis belajar lagi dah fikir pasal perempuan” jawabku dengan tegas. “Cuba kau piker, kalau kau mabuk cinta sekarang, apa nasib kau 2 tahun lagi? Boleh ke kau habis mengaji?” soalku kepada Ali. Ali kaget dengan soalanku. Aku tahu Ali suka bergurau tetapi aku tidak mahu dia meracuni diriku yang sedang berkobar-kobar untuk belajar. “Alah, kau ni man. Aku just tanye je. Mana tahu, kau dah mula jatuh hati kat aweks-aweks sini” Ali masih lagi cuba mengumpan aku.

“Sudahlah Ali, aku tak nak dengar la pasal perempuan sekarang ni. Yang penting, belajar dulu sampai habis. Lepas tu, ikut suka hati kaulah nak cakap pasal kawin dengan Arab ke, Minah Indon ke. Masa tu baru kena masanya” balasku dengan nada serius.

“Okeylah.Okeylah. Aku tahu” akhirnya Ali mengalah jua. Itulah perangai Ali. Suka menguji dan menyakat orang. Kadang-kadang, aku perlu tegas dengannya. Kadang-kadang, aku melayan juga gurauannya.

Masa rehat kami sudah habis. Kami melangkah menuju ke kelas sekali lagi. Subjek Bahasa Inggeris pula selepas ini. Subjek yang menjadi tumpuan kami pelajar Malaysia. Biasanya, kami boleh score tinggi untuk subjek ini.

……………

“Man, kau tak nak keluar minum ‘asir tak?” tanya Aiman. “Eh, boleh jugak tu” aku memberi persetujuan. « Kat mana tu ? » tanyaku untuk mendapat kepastian. « Kedai Pak Cik Salafi la » kata Aiman sambil mengenyitkan matanya yang bulat itu. « Setuju, Aiman » kataku sambil menunjukkan ibu jariku.

………….

Malam itu adalah malam yang penuh dengan sinar cahaya di langit. Segala-galanya bercahaya. Bulan bercahaya penuh, bintang-bintang bekerdipan dan kelihatan pancaran cahaya bersilang-silang di hujung sana. Barangkali datangnya dari pesta hiburan atau promosi jualan. Malam itu juga penuh dengan orang ramai berjalan menuju ke destinasi masing-masing. Ada yang berjalabah dan berketayap, ada yang berpakaian kemeja serta bertali leher dan ada pula yang hanya berpada dengan seluar pendek paras lutut dan memakai singlet .

Kami telah sampai ke kedai Pak Cik Abdul Rahman. Pak Cik Salafi yang dimaksudkan oleh Aiman. Pak Cik Abdul Rahman digelar Salafi kerana ciri-ciri pemakaiannya serta jambangnya yang panjang. Selain itu, beliau selalu menasihati kami agar selalu berpegang dengan manhaj Salafussoleh. Aku tidaklah terlalu mengenalinya kerana diriku yang tidak suka makan di kedai. Aku lebih selesa makan makanan yang dimasak di rumah. Paling kurang, aku membeli roti di kedai dan makannya di rumah dengan secawan air teh panas.

“ Kau tahu tak, time balik tadi, aku terserempak dengan Fatin” Ali membuka cerita pada malam yang ceria itu. “Fatin mana ni?” tanya Aiman, inginkan kepastian. “Ala kau ni, buat-buat tak tahu pulak. Kan dia baik dengan akhowat kita tu” Ali cuba memberikan tanda sedikit agar kami mengetahui siapa gerangannya. “Fatin Alawiyyah ke?” teka Aiman. “That’s it” jawab Aiman. Mereka berdua berpaling kepadaku yang daripada tadi asyik mendengar perbualan mereka. Ali sudah tahu kedudukan aku dalam hal ini. Mungkin Aiman tidak tahu.

“Man, kau kenal tak?” tanya Aiman kepadaku. “Entah, aku takde pulak datang sini cari perempuan” balas aku sambil memerli mereka. “Apa la kau ni Man, tak open minded langsung la” tuduh Ali. “Sekali sekala kenalah cari pasangan. Asyik belajar je tiap masa. Mana nak berkembang » hasut Ali agar melayan ceritanya. « Okeylah, aku tak kenal » balas aku sambil mengalah.

Sebenarnya, aku tidak mahu terjebak dengan perasaan cinta ini. Walaupun tidak pernah jatuh cinta, namun aku tahu bahawa ianya berat untuk ditanggung jika berada di peringkat belajar. Mahu diuruskan perasaan cinta dan dalam masa yang sama perlu menguruskan diri untuk belajar. Aku tidak mampu sebenarnya untuk menghadapi dua situasi yang berbeza ini. Satu situasi menyebabkan kita alpa dan leka daripada dunia realiti. Asyik mengelamun mengingatkan si dia. Satu situasi lagi menyebabkan kita perlu berpenat lelah mengulangkaji pelajaran siang dan malam.

“Aku tadi sempat bercakap dengan dia” sambung Ali dengan ceritanya yang tergendala disebabkan sikap aku yang suka memprotesnya bila berbicara tentang perempuan. “Biar betul Li?” kami terkejut dengan ceritanya. Perempuan Arab Maghribi memang terkenal ramah dan sopan santun serta mudah diajak berbual. Apa yang peliknya ialah perempuan yang Ali maksudkan adalah golongan perempuan yang kurang melayan lelaki iaitu perempuan Salafiyyah. Mereka ini selalu tunduk ketika berjalan dan menjauhkan diri daripada lelaki.

« Betul la » tegas Ali. « Aku tanya dia tadi pasal latar belakang dia. Dia cerita semua kat aku. Dia sekolah kat mana, rumahnya kat mana » cerita Ali panjang lebar. “Pergh, powerlah kau Li, boleh cairkan hati seorang perempuan Salafiyyah Arab” puji Aiman. Kami ketawa terbahak-bahak.

Setelah agak lama berbual, Pak Cik Abdul Rahman datang membawa 3 cawan ‘asir. Aku menempah ‘asir mauz, Ali pula menempah ‘asir lavoca dan Aiman menempah ‘asir tuffah. “Bissihah” Pak Cik Abdul Rahman mempersilakan kami untuk minum. “ Allahu yu’tika sihhah” balas kami serentak.

“Aku akan tunjukkan Fatin kat kau Man, esok” janji Ali kepadaku. “Buat ape?” aku kehairanan melihat kesungguhan Ali untuk menunjukkan Fatin Alawiyyah kepadaku. “Nanti kau tahulah, siapa dia. Takdelah lepas ni, bila aku cerita tentang Fatin, kau jadi tukang dengar je. Paling kurang, kau boleh bagi pendapat ke » jelas Ali. « Terpulang kat kau la Li » aku mengalah sekali lagi. Semakin aku membantah semakin panjang celotehnya. Mengalah adalah jalan terbaik untuk tidak mendengar celotehnya.

Dalam perjalanan pulang ke rumah, aku berdiam diri. Aku tertanya-tanya, siapakah gerangannya Fatin Alawiyyah ini. Hebat sangatkah rupanya sampai memikat hati Ali untuk mendekatinya dan berbual dengannya. Aiman juga tertarik dengan cerita Ali. Pasti, Aiman juga menaruh minat yang sama seperti Ali.

“ Ya Allah, jauhkanlah aku daripada fitnah wanita dan dajjal” rayuku kepada Ilahi. Pertumpahan darah yang pertama di atas muka bumi ini berlaku disebabkan perempuan. Pertumpahan darah yang aku maksudkan adalah antara Qabil dan Habil. Allah s.w.t. telah merekodkan kisah ini di dalam al-quran. Baginda Rasulullah s.a.w. juga pernah memohon perlindungan daripada fitnah perempuan.

Leave a Reply

