Tips Menulis Artikel Dengan Pantas

Assalamualaikum w.b.t…

Apa khabar rakan-rakan pembaca? Moga-moga Allah s.w.t. memberikan kesihatan yang baik dan kekuatan dalam melakukan urusan kalian.

Pada kali ini, saya ingin berkongsi Tips Menulis Artikel Dengan Pantas. Dalam banyak artikel yang dikongsi di blog ini, kebanyakannya saya menulis dengan sesegera yang mungkin. Malah, kadang-kadang saya dapat menyiapkan 3 artikel dalam masa satu jam. Ini bukan bermaksud saya ingin membesar-besarkan kelebihan yang Allah s.w.t. berikan ini sebaliknya, saya ingin berkongsi petua dan tips supaya kita dapat menulis dengan cepat dan pantas. Sebelum itu, saya ingin berkongsi beberapa mitos yang seringkali diungkapkan oleh mereka yang merasakan diri mereka tidak layak menjadi penulis.

Apakah mitos yang menyebabkan kita tidak mampu menulis dengan cepat dan pantas?

1.Saya tidak mempunyai idea.

2.Saya perlu membaca banyak buku barulah saya boleh menulis.

3.Saya takut dimarahi oleh pembaca kalau saya salah.

4.Bahasa saya lemah dan tiada kemahiran dalam menulis artikel.

Dan banyak lagi mitos-mitos yang lain.

Jawapan saya kepada mitos-mitos ini.

1.Setiap orang mempunyai idea. Apa yang perlu anda lakukan hanyalah lihat sesuatu peristiwa atau permasalahan dan mulakan menulis.

2.Tidak semua artikel memerlukan pembacaan yang banyak. Artikel bukan kajian semata-mata, malahan merangkumi pelbagai jenis seperti artikel berkenaan pandangan peribadi, kritikan terhadapa sesuatu tindakan dll. Anda boleh memilih untuk menulis artikel dalam apa bentuk yang dikehendaki.

3.Menulis artikel adalah suatu proses pembelajaran. Apabila anda belajar sesuatu perkara maka anda tidak perlu takut untuk dimarahi sebaliknya mengambilnya sebagai proses perkembangan diri. Semakin banyak anda dikritik semakin banyak anda belajar. Maka, bukalah ruang untuk diri anda dikritik.

4.Bahasa yang lemah dan tiadanya bakat menulis. Jika anda tidak pernah menulis maka kata-kata ini benar, tetapi jika anda seorang yang pernah melalui sistem persekolahan dan peperiksaan, maka kata-kata ini tidak benar. Setiap orang mempunyai kekuatan masing-masing dalam bahasa dan mempunyai bakat untuk menulis. Apa yang penting adalah mengasahnya agar menjadi satu kelebihan dan alat berkongsi ilmu. Dalam penulisan artikel tidak memerlukan bahasa sastera atau bahasa falsafah yang tinggi. Cukup dengan bahasa yang boleh menggambarkan idea kalian.

Tips Menulis Dengan Pantas

1.Cari masalah. Melalui masalah akan melahirkan banyak idea. Masalah yang saya maksudkan di sini ialah masalah yang dihadapi oleh masyarakat samada masalah dalam diri mereka atau masalah yang berada di sekitar mereka. Jadikan diri anda pendengar dan penyelesai kepada masalah orang ramai. Antara teknik saya mencari masalah adalah dengan selalu berkunjung ke laman-laman blogger terkenal serta surat-surat khabar tempatan. Selain itu, perbincangan dengan kawan-kawan juga dapat melahirkan idea yang banyak.

2.Buat sedikit rujukan. Membuat sedikit rujukan amat penting kerana artikel yang tiada rujukan hanyalah seperti usaha melepaskan batuk di tepi tangga. Ianya hanyalah usaha yang sia-sia. Kita perlu membuat rujukan bagi membolehkan kita mengetahui serba sedikit tentang pandangan orang lain tentang masalah tersebut. Rujukan terbaik adalah mengambil pandangan mereka yang ahli dalam bidang tersebut. Kalau dalam masalah politik maka rujukan kita perlulah bersumberkan ahli politik bukan ahli agamawan.

3.Setiap perenggan, satu isi. Pastikan setiap perenggan ditulis dengan isi bukannya kata-kata yang kosong. Dan kaitkan setiap isi itu dengan fakta-fakta yang ada serta pencerahan-pencerahan yang perlu.

4.Biar ringkas dan padat. Ini juga merupakan elemen penting dalam penulisan. Ringkas perkataan tetapi menggambarkan makna yang jelas dan maksud yang tepat. Jangan anda menulis dengan berjela-jela tetapi maklumatnya hanyalah beberapa kerat sahaja. Satu artikel tidak memerlukan 2-3 muka surat barulah dipanggil artikel malah separuh muka surat sudah cukup untuk digelar artikel jika mampu memberi maklumat.

5.Biarkan pena yang berbicara. Pada hari ini, pena adalah pedang yang lebih tajam dan berkesan daripada kata-kata. Zahirkan pandangan anda dengan menulis. Tulislah di blog sendiri atau blog-blog yang rasmi agar anda dapat menyatakan pendirian anda serta jalan penyelesaian yang anda harapkan.

6.Letakkan had serta matlamat yang ingin dicapai. Tidak perlu terlalu idealistik dalam melakukan langkah ini. Ambilnya secara mudah sahaja. Berhenti sejenak dan fikirkan, apakah matlamat yang aku ingin capai dalam menulis ini? Berapa patah perkataan yang aku ingin tulis? Apa yang sebenarnya yang pembaca inginkan? Soalan-soalan seperti ini sebenarnya memberikan gambaran kepada kita tentang artikel yang bakal kita tulis nanti agar kita tidak berhenti setengah jalan kerana menganggapnya ia tidak cukup membantu dan kaya dengan maklumat.

7.Buat kesimpulan. Artikel yang tiada kesimpulan adalah seperti membuat rumah tanpa pintu. Pembaca mengetahui masalah tetapi mereka tidak mengetahui apakah kedudukan anda dalam masalah tersebut. Maka, simpulkanlah artikel anda di hujungnya dengan pendirian anda. Barangkali, artikel anda panjang dan menyukarkan pembaca untuk membacanya sehingga habis maka pembaca tetap mengetahui pendirian anda setelah membaca kesimpulan.

Setakat itu sahaja perkongsian saya, semoga para pembaca dapat menjadi seorang penulis yang baik. Zahirkan idea-idea anda, mungkin salah satu daripadanya dapat menyelesaikan masalah jutaan manusia di luar sana.

Ar-Razi,

Teratak Nasyatilla, Fes.

3 thoughts on “Tips Menulis Artikel Dengan Pantas

    • tiada masalah syeikh. Yang penting mulakan dengan pemikiran yang bersistem. Bagaimana caranya? saya sudah nyatakn didalam artikel ini. Cari masalah, kemudian, buat rujukan, dan tulis dengan ringkas serta akhiri dengan kesimpulan yang menggambarkan pendirian enta.

      • Semua orang akan merapu kalau kita tidak bina pemikiran kita dengan sistem. Sistem yang menstrukturnya dengan baik. Terima kasih Ahmad Dud kerana menyokong usaha kecil ini. Selamat bertandang kembali.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s