Filem Pendek Semanis Buah Tin

Assalamualaikum w.b.t.

Sebagaimana yang saya janjikan sebelum ini, saya akan menulis sedikit komentar tentang filem pendek ini.

Sebelum itu, jom kita layan cerita ini dahulu.

Filem pendek ini dihasilakn sempena program Sentap 2012. Saya selaku pengarah filem pendek ini cuba memikirkan idea yang simple demi menghasilkan satu kritikan sosial terutama yang berkaitan dengan pelajar. Masalah kewangan dan ukhuwwah sesuatu yang tidak dapat dipisahkan daripada kamus seorang pelajar. Oleh itu, pihak kerajaan mahupun ibu bapa perlu memikirkan soal ini sebelum memasukkan anak-anak ke pusat pengajian.

Mengikut pengalaman saya, para pelajar yang kekurangan dari sudut kewangan agak sukar untuk berjaya daripada mereka yang mempunyai ekonomi yang kukuh. Para ulama juga berpesan kepada penuntut ilmu supaya menyediakan wang perbelanjaan yang cukup untuk belajar. Belajar sambil bekerja bukanlah pilihan yang terbaik bagi seorang pelajar.

Oleh itu, saya berharap institusi-institusi yang berkewajipan haruslah membantu para pelajar dan penuntut ilmu dalam kembara mereka bagi menuntut ilmu.

Selain itu, saya juga menekankan suasana realiti dan tradisional dalam filem pendek ini. Skrip yang diolah oleh para pelakon sendiri tanpa menghafalnya serta penggunaan pakaian tradisional serta bahasa Melayu yang pelbagai loghat memaparkan identiti kita sebagai Bangsa Melayu. Hal ini kerana saya ingin menarik orang Melayu untuk menonton filem pendek ini. Maka, saya perlulah menggunakan objek-objek yang ada kaitan dengan Bangsa Melayu.

Selain tujuan untuk memberikan kritikan sosial dan mesej kepada pihak yang berkenaan, saya juga bercadang untuk memperkayakan sumbangan orang Melayu kepada masyarakat dunia. Sebagaimana yang dimaklumi, medium you tube merupakan medium antarabangsa dan boleh dicapai oleh semua lapisan masyarakat dan bangsa.

Akhir sekali saya berharap dengan sedikit usaha ini dapat memberikan sedikit kesedaran buat kita demi kehidupan yang lebih bersinar di masa mendatang.

Leave a Reply

