Tip Kuasai Bahasa

Assalamualaikum w.b.t…

Kaifa al-ahwal ya ashabi? Moga-moga semuaya sihat walafiat…

Saya tertarik dengan permasalahan orang Malaysia menghadapi kesukaran dalam menguasai apa-apa bahasa selain Bahasa Melayu.

Namun, terdapat satu fakta yang menarik yang perlu kita kaji dan perhati iaitu orang Melayu adalah bangsa yang paling petah bercakap apa-apa bahasa dunia serta mempunyai rupa paras semua bangsa di dunia. Pernah tengok orang Melayu bercakap Bahasa Arab dengan baik? Pernah tengok orang Melayu berwajah orang Mat Saleh? Haa… mesti ada tengok kan! Itulah kelebihan orang Melayu.

Sebelum saya mengajukan tip-tip ini, saya ingin membuat pengakuan dulu bahawa saya bukanlah pakar apa-apa bahasa. Namun, pengalaman berkenala di negara Arab serta berguru dengan seorang pakar B.Inggeris, A.J. Hoge telah memberikan inspirasi kepada saya menjawab permasalahan ini.

Pengalaman bersama dengan orang Arab Maghribi adalah sesuatu yang menarik dalam hidup saya. Orang Arab Maghribi terkenal dengan kesopanan dan kesantunannya. Malah, jika dibandingkan dengan bangsa Arab di negara-negara lain, orang Arab Maghribi adalah yang terbaik samada daripada sudut layanannya mahupun rupa parasnya. Rupa paras? Ya, rupa paras! Pernah dengar bukan agensi yang menguruskan perkahwinan orang Malaysia dengan wanita Maghribi di dada akhbar Malaysia. Pastinya kerana kecantikan dan kesopanan serta layanan yang terbaik daripada orang Arab Maghribi.

Selain itu, orang Arab Maghribi terkenal dengan penguasaan bahasa yang banyak. Kebiasaannya mereka dapat bercakap Bahasa Perancis, Bahasa Sepanyol, Bahasa Itali dan Bahasa Inggeris. Selain itu, mereka bertutur juga dengan gaya seumpama penutur bahasa-bahasa tersebut. Maka tidak hairanlah ramai para mahasiswa yang menuntut Bahasa Perancis dan Bahasa Inggeris di sini dengan menggunakan pensyarah daripada rakyat tempatan. Apakah rahsianya? Saya akan utarakan berdasarkan pemerhatian saya.

1) Orang Arab Maghribi ni memang kurang rasa malu dlm bercakap sebagaimana kita orang-orang Melayu, walaupun mereka tak tahu ataupun slang mereka bercakap tu tak sama macam org lain tetapi mereka cuba bercakap jugak…Jadi kesimpulan saya, kalau nak belajar bahasa, jgn malu utk praktis dan munaqasyah dgn kawan-kawan. Dan antara medan terbaik adalah melalui perkongsian macam ni.

2) Mereka suka bercakap dan suka bertanya tentang bahasa yg mereka nak kuasai itu.Mereka kalau bercakap, memang tak tahu nak berhenti, tahu-tahu dah Maghrib, kira terlajak excited laa tu.. Jadi sukakanlah diri utk bertanya dan bercakap.

3) Mereka sangat berminat dan menceriakan sesi belajar itu dgn perilaku yg menyeronokkan dan melucukan kita. Kalau diorang nak belajar sesuatu, pasti diorang nak jadikan sesi belajar itu ceria dan saling bantu membantu kalau ada yang salah. Jadi kesimpulannya, pastikan suasana belajar itu dalam keadaan ceria dan penuh persediaan dengan alat-alat bantu belajar, macam kamus dan lain-lain.

Dan tips yg terakhir, tak ada pada mereka, tapi ada pada kami pelajar-pelajar Maghribi iaitu belajar di bumi mereka. Itulah resepi paling cepat untuk menguasai bahasa yang tepat dan betul. Jadi, sesiapa yang hendak menguasai Bahasa Arab, maka datanglah ke bumi-bumi Arab, sesiapa yang hendak menguasai B.Inggeris, datanglah ke London atau Amerika Syarikat (mengikut mazhab bahasa) dan lain-lain. Malah, ada sesetengah universiti atau pusat bahasa yang menawarkan kursus bahasa secara intensif selama 3 bulan dan lebih. Ini adalah peluang keemasan bagi kita untuk menguasai bahasa tersebut. Namun, nasihat saya bagi memilih kursus bahasa yang terbaik adalah kursus bahasa yang menawarkan sijil dan peringkat-peringkat serta dalam tempoh yang lama iaitu setahun atau lebih. Kenapa? Kerana bahasa memerlukan kepada masa untuk menguasainya. Maka pengorbanan masa yang lama juga perlu bagi memastikan kita betul-betul mahir.

Sekadar itu sahaja buat kali ini. Nantikan sambungannya!

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s